Změny v účetnictví, které přináší legislativa od roku 2016
Počínaje Novým rokem vstoupí v platnost novela zákona o účetnictví, která například znovu zavádí jednoduché účetnictví. Je toho však mnohem více –pojďme si tedy shrnout, jakých oblastí se změny v zákoně dotknout.
Od 1. ledna 2016 nabývá účinnosti vyhláška č. 250/2015 Sb., kterou se mění vyhláška č. 500/2002 Sb., pro účetní jednotky podnikatele účtující v soustavě podvojného účetnictví, kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví. Mezi hlavní změny patří kategorizace účetních jednotek, nové uspořádání a označování položek v účetních výkazech (rozvaha, výkaz zisku a ztráty), úprava účtového rozvrhu podnikatele, vykazování zřizovacích výdajů, mimořádných nákladů, resp. výnosů a změna metody účtování změny stavu zásob vytvořených vlastní činností.
KATEGORIZACE ÚČETNÍCH JEDNOTEK
První změnou v našem výčtu je nově zavedená kategorizace účetních jednotek. Od 1. 1. se tak můžete setkat s rozdělením účetních jednotek na velkou, střední a malou, resp. mikro. Do jaké kategorie spadáte, se posuzuje pomocí kritérií, kterými jsou hodnota aktiv, čistý obrat a průměrný počet zaměstnanců k rozvahovému dni.
Velká účetní jednotka překračuje dvě ze tří kritérií :
- aktiva celkem 500 000 000 Kč
- čistý obrat 1 000 000 000 Kč
- průměrný počet zaměstnanců 250
Střední účetní jednotka nepřekračuje dvě z těchto tří kritérií:
- aktiva celkem 500 000 000 Kč
- čistý obrat 1 000 000 000 Kč
- průměrný počet zaměstnanců během účetního období 250
Malá účetní jednotka nepřekračuje dvě z těchto tří kritérií:
- aktiva celkem 100 000 000 Kč
- čistý obrat 200 000 000 Kč
- průměrný počet zaměstnanců 50
Mikro účetní jednotka nepřekračuje dvě ze tří kritérií:
- aktiva celkem 9 000 000 Kč
- čistý obrat 18 000 000 Kč
- průměrný počet zaměstnanců 10